O tym, że powinniśmy jeść 5 porcji warzyw dziennie, wiemy wszyscy. Choć w teorii to zalecenie wydaje się proste do zrealizowania, w praktyce często okazuje się, iż zabłąkany liść sałaty na naszej kanapce to jedyna „porcja” warzyw, którą zjadamy w ciągu dnia.

Często mamy również problem, by zadbać o odpowiednią ilość tych produktów w posiłkach naszych dzieci, a wszelkie próby przemycenia większej porcji szpinaku czy buraków kończą się niepowodzeniem. Jak skutecznie zwiększyć dzienne spożycie warzyw w taki sposób, by nie czuć się jak rasowy przeżuwacz, a jednocześnie zadbać o to, by w naszej diecie nie brakowało zieleniny?

Warzywne obiady

Jeśli myślisz, że warzywa mogą być jedynie dodatkiem do obiadu, jesteś w dużym błędzie. Wiele z nich może okazać się bazą do przygotowania dań, które z pewnością na stałe zagoszczą w twoim menu. Kotleciki z kalafiora? Placuszki z cukinii? Buraczany burger? Pasztet jaglany z marchewką? Internetowa książka kucharska aż pęka w szwach od przepisów na warzywne obiady. Takie dania będą nie tylko stosunkowo niskokaloryczne, ale również lekkostrawne i ciekawe w smaku. Próbuj, smakuj i ciesz się świadomością, że zjadasz o jedną porcję warzyw więcej!

Czytaj równieżJedz owoce i warzywa – kilka zalet roślin dla organizmu sportowca

Zupy

Nie każdy z nas lubi długie przeżuwanie każdego listka sałaty. Dla zabieganych i niechętnych do długich posiedzeń przed miską zieleniny dobrym rozwiązaniem będą zupy, które można zjeść szybko i ze smakiem. A ich wybór jest nieograniczony: od zwykłej jarzynowej, po barszcz czy zupę-krem z brokułów. Wypróbuj też zup na słodko – krem z dyni z mleczkiem kokosowym z pewnością przypadnie Ci do gustu!

Warzywne chipsy

Nie mam tu oczywiście na myśli ziemniaczanych chrupek, które kupisz w każdym sklepie spożywczym. Jeśli tylko poświęcisz 10 minut swojego cennego czasu, możesz przygotować w domu ich lepszą i zdrowszą alternatywę. Wystarczy, że wybrane warzywa (najlepiej sprawdzi się tu burak, marchew, dynia czy pietruszka) pokroisz w słupki, skropisz oliwą, doprawisz i wyłożysz na blaszkę do pieczenia wysmarowaną tłuszczem, którą później wstawisz do nagrzanego piekarnika. Po kilkunastu minutach wyciągniesz z niego pyszne, chrupiące chipsy warzywne, które możesz jeść bez wyrzutów sumienia! Podobnie warto postąpić z jarmużem – wystarczy, że porwiesz jego listki na mniejsze kawałki i upieczesz w taki sam sposób. Zaskoczy cię ich chrupkość!

Miksuj

Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” – powiedzenie to z pewnością sprawdzi się u zagorzałych niejadków warzywnych. Jeśli trudno Ci przełknąć jakiekolwiek warzywo, sprytnym sposobem na „przemycenie” go do Twojej diety jest spożycie go w nieco „zakamuflowanej” postaci. Dobrym rozwiązaniem będzie dorzucenie garści szpinaku lub jarmużu do koktajlu owocowego – zapewniam Cię, że nie poczujesz różnicy w smaku, a dzięki temu skutecznie zwiększysz udział warzyw w twojej codziennej diecie!

Czytaj równieżSkuteczne sposoby na przyspieszenie metabolizmu

Wyciskaj

Kto powiedział, że każdy sok musi być owocowy? Sok marchewkowy czy buraczany może być równie smaczną opcją, która będzie miała ponadto mniej kalorii i cukru niż jej owocowy odpowiednik.

Piecz

Internet pęka w szwach od przepisów na ciasta marchewkowe czy dyniowe, które znały już nasze babcie. Bardziej odważni mogą wypróbować  wypieki z dodatkiem buraka lub cukinii – nie martw się, nie zepsują smaku ciasta! Dodanie startych warzyw do masy sprawia, że wypiek staje się bardziej wilgotny, miękki i smaczny, zwykle nie wpływa jednak na jego smak. Takie ciasto z pewnością będzie miało mniej kalorii i nie da Ci tylu powodów do wyrzutów sumienia z dodatkowego kawałka.

Twórz nowe połączenia

Każdego z nas w końcu znudzi codzienne jedzenie sałatki z pomidorem i ogórkiem. Trudno się dziwić, bo warzywna monotonia to najgorsze, co możesz sobie zafundować. Tymczasem, pomysłów na sałatki i surówki jest naprawdę mnóstwo – wystarczy tylko poszukać lub ruszyć głową i stworzyć własne kompozycje. Sałatka z kozim serem i burakiem, surówka z marchewki i ananasa, sałatka z granatem i mozzarellą – to tylko niektóre z propozycji. Czasem mały dodatek w postaci garści orzechów, nasion słonecznika czy pestek dyni może „ożywić” sałatkę i sprawić, że chętniej po nią sięgniesz.

Pasta i… basta!

Nie chodzi tu bynajmniej o makaron. Z warzyw możesz bowiem przygotować smaczne pasty, którymi posmarujesz pieczywo i warzywa, czy dodasz je do kaszy. Wypróbuj pastę z papryki, dyni czy buraka lub spróbuj stworzyć własny przepis. Warzywa zwykle wystarczy zblendować na gładką masę, doprawić oliwą oraz przyprawami i przechowywać w lodówce.

Jeśli myślisz, że pięć porcji warzyw dziennie oznacza pięć miseczek sałaty, którą musisz w  siebie wcisnąć, jesteś w błędzie! Warzywa możesz wkomponować w swoje posiłki na wiele sposobów, często nawet nie wyczuwając ich smaku w przygotowanym daniu. Warzywny shake na śniadanie, ciasto marchewkowe jako przekąska, zupa-krem z brokułów na obiad, kolorowa sałatka na podwieczorek i warzywne kotlety na kolację –  takim sposobem pięć porcji warzyw zjesz z łatwością i smakiem!