Prawidłowo zbilansowane odżywianie oraz systematyczna aktywność fizyczna są bardzo ważnymi czynnikami wpływającymi na zdrowie każdego człowieka. Kształtowanie w dziecku od najmłodszych lat nawyku czynnego spędzania czasu wolnego oraz zaszczepienie w nim zasad prawidłowego odżywiania zaprocentuje w całym późniejszym jego życiu.

Za wspieranie zarówno umysłowego jak i fizycznego rozwoju dzieci i młodzieży w znaczącym stopniu odpowiada najbliższe otoczenie, czyli głównie rodzice i szkoła. To, jakie nawyki żywieniowe i jaki tryb życia prowadzą rodzice, często jest kopiowane przez ich pociechy w przyszłości. Dzieci i młodzież uczą się o zdrowym i  aktywnym stylu życia poprzez obserwację zachowań swoich rodziców i pozostałych członków rodziny.

Czytaj równieżMówimy STOP SKOLIOZOM – czyli jak zmniejszyć ryzyko powstawania skolioz u dzieci w wieku szkolnym

Zarówno przedszkolak, jak i nastolatek, nawet nieświadomie przygląda się temu, co robią jego rodzice i potrzebuje ich osobistego dobrego przykładu. Opiekunowie dziecka powinni kształtować pozytywne nastawienie do zdrowej żywności i  aktywności fizycznej. Nie należy opierać się tylko na teorii mówiąc dziecku, że powinno uprawiać sport lub zdrowo jeść. Takie bierne nakazywanie w konsekwencji może do niczego nie doprowadzić, a nawet zniechęcić dorastające dziecko. Jeżeli każdy weekend rodzic spędza przed telewizorem, zjadając kolejną porcję ciasta i mówiąc „kiedy ja byłem w Twoim wieku, byłem najlepszym zawodnikiem szkolnej drużyny koszykarskiej, a Ty nic nie robisz tylko cały dzień w tym telefonie spędzasz”, to niestety, ale takiego typu stwierdzenia  mogą wpłynąć demotywująco na dziecko.

Jeśli natomiast w każdy wolny weekend zorganizuje rodzinną aktywność fizyczną np. wycieczkę rowerową, jazdę na rolkach, łyżwach, wspinaczkę, a po wysiłku nie zabierze rodziny na szybki fast food, młody człowiek zacznie postrzegać aktywność fizyczną jako naturalną część spędzania wolnego czasu z najbliższymi i, co najważniejsze, czerpiąc z tego radość. Podobnie jeżeli rodzicom zależy, żeby ich pociechy trenowały regularnie jakiś sport, należy podejść do sytuacji z dystansem. Nie naciskać, a przede wszystkim porozmawiać z dzieckiem, wytłumaczyć mu zasady różnych dyscyplin sportowych i korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej tj. smukła sylwetka, prawidłowa postawa, wytrwałość w pokonywaniu przeszkód, samodzielność, zdolność do współpracy i konkurowania z rówieśnikami.

Czytaj równieżKuźnia charakterów, szkoła kompromisów i cudowne wspomnienia, czyli sport dzieci i młodzieży

Najlepiej jest zabrać dziecko na pierwszy trening w różne miejsca np. na basen, lekkoatletykę, siatkówkę, piłkę nożną – tak, by mogło samo zadecydować, , jaka dyscyplina sportu najbardziej je interesuje, sprawia mu przyjemność i chciałoby związać się z nią na dłuższy czas. Dzieci często mają swoich idoli sportowych, z którymi się utożsamiają, co również ma bardzo pozytywny wpływ na możliwości wyboru przez nie dyscypliny. Jeżeli dziecko zaangażuje się w daną aktywność sportową, należy je przez cały czas wspierać, dawać możliwość uczestnictwa w treningach, zawodach, okazywać dumę, jeżeli osiąga dobre wyniki. Jedno jest pewne: nawet jeżeli nie zostanie wyczynowym sportowcem, to na pewno wola walki, ambicja, duch rywalizacji, pokora, otwartość w kontaktach między ludzkich pozostaną, wzmocnią charakter i zaprocentują w przyszłości.

Ważną rolę w procesie kształtowania w dziecku pozytywnych nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej odgrywa również szkoła, a przede wszystkim jakość zajęć wychowania fizycznego. Właściwemu oddziaływaniu lekcji WF na kształtowanie pozytywnych postaw wobec sportu sprzyja motywujący system oceniania. Ocenie podlegać powinny przede wszystkim zaangażowanie i systematyczność ucznia oraz czynione przez niego postępy. Nie należy faworyzować tylko tych dzieci, które mają predyspozycje do uprawiania sportu i osiągają dobre wyniki. Powinno się przede wszystkim zwrócić uwagę na zaangażowanie dziecka w wykonywaną pracę.

Według przyjętych powszechnie zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci i młodzież w wieku od 5 do 18 lat powinny poświęcać co najmniej 60 minut dziennie na zabawę ruchową lub aktywność fizyczną o umiarkowanej lub dużej intensywności. Nie musi ona zawsze jednorazowo trwać 60 minut, może być w ciągu dnia rozłożona na krótsze okresy, ale co najmniej 10-20 minutowe.

autor: Paulina Ruciak

Komu pomaga Fundacja TRENUJĘ-POMAGAM?

Stawiamy na rozwój i wsparcie młodzieży oraz dzieci, którym los nie sprzyjał na starcie. Tam, gdzie priorytetem jest zapewnienie podstawowych warunków egzystencji wnosimy radość i nadzieję na więcej.

Dowiedz się jak możesz pomóc!

  • Kupując gadżety (tu)
  • przekazując odzież sportową,
  • robiąc przelew, darowiznę (tu)
1500
  • tyle kosztuje jedno jedno wyjście dziecka z opiekunem na basen
  • 3000
  • tyle kosztuje lewy, ogólnosportowy but (w takiej samej cenie jest prawy :))
  • 8000szt
  • za taką kwotę możemy kupić jeden dziecięcy „dres”