Owoce to nieprzetworzone, naturalne produkty prosto od naszej Matki Natury, które pełne są witamin, minerałów i związków bioaktywnych pozytywnie wpływających na nasze zdrowie i sylwetkę. Wbrew popularnej opinii, owoce sprzyjają utracie tkanki tłuszczowej, dlatego warto po nie sięgać nawet podczas odchudzania.

Czytaj również: Owoce tuczą? Jeść czy nie jeść?

Energetyczność owoców

Zdecydowanie najbardziej kaloryczne są owoce suszone (250-280kcal/100g). Jeśli chodzi o świeże owoce, najwięcej kalorii mają: awokado (160kcal/100g), banany (95kcal/100g) i winogrona (70kcal/100g), natomiast najmniej: arbuz i melon (36kcal/100g), grejpfrut (36kcal/100g), maliny (29kcal/100g), porzeczki (33kcal/100g) czy truskawki (28kcal/100g).

Ale pamiętajmy, że kalorie to tylko cyfry! Ważniejszą kwestią jest gęstość odżywcza – wartość, która określa dawkę składników nieenergetycznych, które przypadają na każdą kalorię produktu.

Czytaj również: 5 pomysłów na deser z owocami

Witaminy i minerały

Owoce cechują się wysoką gęstością odżywczą, co oznacza, że zawierają wiele witamin i minerałów – dzięki temu pełnią rolę profilaktyki wielu chorób, a także wspomagają odchudzanie. Każdy owoc wyróżnia się inną zawartością witamin i minerałów, dlatego to ważne, aby w swoim jadłospisie postawić na różnorodność.

Błonnik

Owoce to doskonałe źródło błonnika – włókna, które przyczynia się do obniżenia glikemii poposiłkowej, profilaktyki wielu chorób oraz wykazuje pozytywny wpływ na naszą florę jelitową. Dzięki błonnikowi odczuwamy większą sytość po posiłku! Najwięcej go znajdziemy w malinach, porzeczkach, awokado, agreście, jagodach, truskawkach i owocach cytrusowych.

Przeciwutleniacze

Każdy z nas na pewno słyszał o antyoksydacyjnych właściwościach owoców – zawdzięczamy to właśnie przeciwutleniaczom. Ich wysoka zawartość w owocach (szczególnie w owocach jagodowych) wykazuje profilaktyczne działanie wielu chorób dietozależnych oraz nowotworowych. Związki te mają szereg dobroczynnych właściwości: spowalniają procesy starzenia, ochraniają nasze komórki, przeciwdziałają chorobom neurodegeneracyjnym, wspomagają odchudzanie i poprawiają samopoczucie.

Właściwości

Wiele owoców ma unikalne właściwości, dlatego warto włączyć je do swojej diety. Na przykład żurawina wspomaga leczenie infekcji układu moczowego, awokado zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, grejpfruty pozytywnie wpływają na tempo utraty tkanki tłuszczowej, a ananas i kiwi wspomagają trawienie. Korzystajmy z naturalnych dobrodziejstw, które daje nam przyroda!

Jedzmy owoce na zdrowie!