Insulinooporność występuje wtedy, gdy mamy problem z nadmiarem insuliny. Nasze tkanki stają się wówczas odporne na jej działanie i przestają reagować.

W momencie gdy mamy podwyższony poziom insuliny zablokowany jest również hormon glukagon, który w naszym organizmie odpowiedzialny jest za spalanie tkanki tłuszczowej w procesach energetycznych. Zablokowany glukagon sprawia, że ćwiczenia, a nawet restrykcyjna dieta nie pozwalają nam schudnąć – wręcz przeciwnie, powodują wzrost tkanki tłuszczowej.

Słodkie życie

Skąd wzięła się ta dziwna choroba i dlaczego coraz częściej diagnozowana jest u pacjentów we współczesnym świecie? Główną przyczyną jej pojawienia się jest oczywiście nieprawidłowa dieta – zbyt duża ilość węglowodanów, a także produkty przetworzone i te ze sztucznymi dodatkami. Aby jednak pokonać insulinooporność i schudnąć, nie wystarczy tylko zamiana węglowodanów prostych na węglowodany złożone. W przypadku insulinooporności zdecydowanie trzeba ograniczyć ich ilość, a cukier i produkty gotowe całkowicie wyeliminować.

W biegu

Dieta to jednak nie jedyna przyczyna powstawania w naszym organizmie oporności na przyswajanie insuliny. Niezwykłą rolę odgrywa tu również styl życia. Żyjemy szybko, codzienne obowiązki, wyzwania – aby tylko dotrzymać wszystkich terminów i niczego nie zapomnieć. W tym ciągłym biegu zapominamy jednak o nas samych, o tym czego potrzebuje nasz organizm tu i teraz. Stres, zmęczenie, brak snu, rozregulowane hormony, to wszystko sprawia, że nasze ciało musi w końcu dać nam dobitnie do zrozumienia, że ma dość. Wtedy właśnie pojawiają się objawy, ze strony połączonych ściśle ze sobą układów nerwowego i pokarmowego.

Myślenie tuczy

Analizujemy co można, a czego nie i stwierdzamy: No dobrze, nie mogę jeść węglowodanów prostych, ale przecież nikt nie zabroni mi pomarzyć, powąchać lub chociaż popatrzeć na słodkie babeczki, tort z bitą śmietaną czy inne smakołyki. I tu popełniamy grzech podwójny. Bo nie dość, że obejdziemy się smakiem i nie spróbujemy tych wszystkich pyszności, to jeszcze powodujemy natychmiastowy skok insuliny. Tak! to udowodniony fakt – na samą myśl o jedzeniu tych produktów, nasz organizm reaguje wytwarzaniem dużej ilości insuliny. Dzieję się, tak ponieważ wysyłamy do mózgu bodźce, które informują organizm, żeby przygotował się na solidną porcję kalorii. Ślinka cieknie, a nasze enzymy szykują się na trawienie, niestety bezcelowo. Automatycznie notujemy wzrost insuliny, zasilając tym samym tkankę tłuszczową.

Co powoduje, że nie możemy schudnąć przy insulinooporności:

  • Zboża glutenowe;

  • Zboża i pseudozboża bez glutenu;

  • Słodycze;

  • Alkohol – nawet w małych ilościach;

  • Owoce i soki;

  • Warzywa korzenne;

  • Guma do żucia;

  • Słodki smak;

  • Białko (ponieważ podjadamy częściej);

  • Wyobraźnia.

Znamy już definicję i przyczyny powstawania w naszym organizmie insulinooporności. Musimy zatem dodać, jakie objawy mogą świadczyć o jej obecności i kiedy warto sprawdzić za pomocą testu obciążenia glukozą, czy faktycznie mamy do czynienia z tym zjawiskiem.

O insulinooporności mogą świadczyć:

  • Zmęczenie i senność, zwłaszcza po posiłkach;
  • Trudności w koncentracji;
  • Wysokie ciśnienie tętnicze i wysoki poziom trójglicerydów;
  • Przybieranie na wadze i trudności w schudnięciu;
  • Problemy ze snem;
  • Spadek energii, osłabienie, zaburzenia nastroju;
  • Problemy hormonalne.

Sposób na zdrowie

Głównymi elementami, które pomogą naszemu organizmowi powstrzymać wyrzuty insuliny i pomóc schudnąć są: dieta niskowęglowodanowa, suplementy, relaks i umiarkowany trening.

Dieta

– Jak najmniej węglowodanów;

– Unikać warzyw skrobiowych oraz korzennych;

– Nie bać się tłuszczów;

– Posiłki co ok. 4 godziny (Poziom insuliny spada dopiero po 2- 3 ha od zjedzenia posiłku);

– Nie podjadać między posiłkami;

– Unikać używek.

Suplementy

– Witamina D3 i K2;

– Witamina C;

-Witamina B complex;

– Kwasy Omega 3;

-Algi morskie.

Relaks

– Joga, medytacja;

– Spotkania z przyjaciółmi;

– Spacery;

– Muzyka relaksacyjna;

– Masaże;

– Czytanie książek.

Trening

– Zbyt duży wysiłek fizyczny powoduje skoki insuliny;

– Należy wprowadzić umiarkowaną aktywność fizyczną: spacery, pływanie, krótkie spacery, joga.

Wszystkie wymienione wyżej wskazówki, powinny pomóc osobom chorym na insulinooporność wyznaczyć odpowiednie cele, w drodze do schudnięcia oraz zdrowego życia. Muszą one jednak pamiętać, że w tym przypadku nie ma recepty idealnej, każdy prowadzi bowiem inny styl życia i ma różne problemy zdrowotne. Warto zatem stopniowo wprowadzać lub eliminować poszczególne elementy i uważnie obserwować reakcje swojego organizmu.