Wszędzie mówi się o tym, że podstawą prawidłowej diety jest śniadanie. Mówią o tym media, dietetycy czy nawet „Złota Karta Prawidłowego Żywienia”. Jak odnoszą się do tego stwierdzenia badania naukowe? Aby artykuł nie miał negatywnego wydźwięku, sprostujmy podstawową kwestię.

Jeżeli spożywamy pełnowartościowe śniadanie, jak płatki owsiane z dodatkiem orzechów i owoców czy jajecznica z warzywami i pełnoziarnistym pieczywem, będzie to świetny wybór, ale czy będą płynąć pozytywne aspekty z jedzonej w biegu drożdżówki, aby mieć czyste sumienie, że ‘coś zjedliśmy’?

„Powinniśmy jeść śniadanie, żeby mieć dobre wyniki w szkole”

W 2013 roku przeprowadzono badanie na 102 uczniach Publicznej Szkoły w Rawalpindi, których średnia wieku wynosiła 17 lat. Podzielono ich na dwie grupy, jedna regularnie spożywała śniadania (RBC), druga nieregularnie (IBC). Obserwacja trwała od sierpnia do stycznia. Po analizie okazało się, że fakt spożywania śniadań nie miał istotnego wpływu na wartości IQ.

„Śniadanie to podstawa odchudzania”

Co ciekawe – badacze z Monachium po przeanalizowaniu sposobu odżywiania 280 osób doszli do wniosku, że im bardziej obfite będziemy jedli śniadanie, tym więcej kalorii spożyjemy w ciągu dnia. Zalecają oni osobom odchudzającym się przygotowywanie mniejszych posiłków, lecz nadal pełnowartościowych .

Jeżeli nie mamy rano apetytu i przesuniemy pełnowartościowe śniadanie na godzinę późniejszą, prawdopodobnym jest, że nie obniży się nasze IQ, a obwód pasa gwałtownie nie wzrośnie.

Idąc o krok dalej – w sporcie na zawodowym poziomie manipulacja godzinami śniadania może nieść za sobą pewne korzyści jak np. w metodzie train-high sleep-low.

„Jeżeli rano nie wlejesz paliwa do samochodu, nie pojedzie – tak samo jest ze śniadaniem”  Wystarczy się zastanowić, czy jeżeli wieczorem zatankujemy do pełna to auto rano ruszy?

Głównym czynnikiem warunkującym nasze zdrowie i sylwetkę jest ilość i jakość spożywanego pokarmu w ciągu dnia czy nawet dłuższego okresu. Spożywanie pełnowartościowego śniadania to bardzo dobry nawyk, lecz jego pozycja w codziennym jadłospisie jest z reguły mocno przeceniana. Podczas gloryfikacji pierwszej uczty w ciągu dnia nie zapominajmy o zbilansowaniu kolejnych posiłków, które mają równie ważne znaczenie w kontekście ogólnopojętego  zdrowia!