Sauna jest zabiegiem szeroko dostępnym, jednak wiele osób korzysta z kąpieli w niej w sposób niewłaściwy oczywiście nie zdając sobie z tego sprawy. A szkoda…, bo jest to zabieg o wspaniałych możliwościach leczniczych, jak również regeneracyjno–relaksacyjnych dla naszego organizmu. Jakie są pozytywy płynące z kąpieli w saunie? Jakie są wskazania medyczne, a jakie najistotniejsze przeciwwskazania do korzystania z niej?

Kąpiel w saunie, a także błędne przekonania na jej temat wynikają z nieznajomości prawidłowej metodyki wykonywania tego zabiegu. Należy podkreślić, że jest to przede wszystkim zabieg o charakterze leczniczym, a dopiero następnie regeneracyjnym oraz relaksacyjnym. Wielu użytkowników sauny uważa, że wystarczy długo posiedzieć w kabinie z gorącym powietrzem by uzyskać pożądany efekt zdrowotny, czy regeneracyjny.

Niestety, takie postępowanie i myślenie może spowodować wiele szkód dla naszego ciała. Dodatkowo korzystanie z sauny bezpośrednio po intensywnym treningu lub zawodach jest niebezpieczne dla naszego organizmu (intensywny trening powoduje rozgrzanie organizmu natomiast dodatkowe podgrzewanie w saunie zwiększyłoby tylko zmęczenie). Aby prawidłowo korzystać z sauny należy zapoznać się z zalecanymi etapami:

Podstawowym celem kąpieli w saunie jest przegrzanie ciała i spowodowanie intensywnego wydzielania potu. Aby cel ten osiągnąć należy korzystać z sauny zgodnie z podstawowymi zaleceniami. Jest to proces rozłożony w czasie i wymagający precyzyjnego wykonania.

Przed przystąpieniem do zabiegu należy dokładnie umyć ciało, a następnie wytrzeć do sucha. Sucha skóra poci się szybciej – zwiększa to efekt działania zabiegu. Warto również rozgrzać stopy (np. polewaniem lub zanurzeniem w ciepłej wodzie) zanim rozpocznie się rozgrzewanie całego ciała.

Pierwszym etapem jest kąpiel w gorącym powietrzu w kabinie sauny do momentu spocenia się – czyli, to co według znakomitej większości amatorów sauny stanowi jej podstawowe działanie. W wersji suchej jest to tzw. sauna fińska o temperaturze od 80 do 95°C. Natomiast w wersji parowej jest to tak zwana łaźnia rzymska, turecka lub rosyjska bania o temperaturze od 45 do 50°C i wysokiej wilgotności względnej (do 100%).

Kolejnym etapem jest kąpiel w zimnym powietrzu. Najczęściej odbywa się po prostu na zewnątrz. Różnica temperatur pomiędzy kabiną sauny a powietrzem zazwyczaj jest odpowiednio duża. I tutaj uwaga techniczna – w każdej saunie użytkownik powinien mieć zapewnioną możliwość odbycia tego etapu. Następny etap to zimny zabieg wodny (np. zimny prysznic, zimna kąpiel zanurzeniowa czy polewanie zimną wodą). Po czym znowu wchodzimy do kabiny sauny i powtarzamy przedstawione etapy jeszcze dwu lub trzykrotnie.

Uważa się, że czas pobytu w kabinie sauny powinien wynosić od 8 do 12 minut (do momentu silnego pocenia się) również pozostałe etapy, czyli kąpiel powietrzna i zimne polewanie powinny mieścić się w tych ramach czasowych. Orientacyjny czas odbycia wszystkich etapów zabiegu może wynieść nawet 2 godziny. Osoby które nigdy nie korzystały z tego zabiegu lub są początkujące powinny skrócić czasy ciepłych i zimnych kąpieli ze względu na mniejszą adaptację organizmu do bodźców termicznych. Należy też zarezerwować sobie odpowiednią ilość czasu na krótki odpoczynek oraz uzupełnienie płynów – spokojne wypicie soku owocowego lub warzywnego. W Finlandii tradycja stosowania kąpieli w saunie sięga 2 tysięcy lat. Najniższa temperatura w pomieszczeniu sauny panuje przy posadzce ok. 40°C, najwyższa zaś na poziomie trzeciej najwyższej ławki.

Badania wykazały, że korzystne zmiany po odbyciu kąpieli w saunie w organizmie utrzymują się ok. tygodnia. A wiec do dzieła- teraz spokojnie z pełną świadomością możesz korzystać z dobrodziejstw sauny.