Powoli opuszcza nas zimowa aura, nadchodzi wiosna i warto się do niej przygotować. Tak jak dbamy o wymianę garderoby na lżejszą, powinniśmy zadbać o nasz organizm. Marzec to doskonały moment na regenerację oraz rozpoczęcie pracy nad ciałem.

POWRÓT DO AKTYWNOŚCI

Niestety zimą bardzo mocno ograniczamy swoją aktywność fizyczną, powrót do niej powinien być rozsądny i systematyczny. Zanim rzucisz się w wir mocno obciążających treningów, daj sobie czas, przygotuj swoje ciało do zdrowszego stylu życia oraz regularnego wysiłku, budując jego wydolność i wytrzymałość. Zbyt intensywny wysiłek po długiej przerwie może doprowadzić do kontuzji, a także zniechęcić Was do dalszej pracy nad sobą. Niezależnie czy przygotowujesz się do sezonu biegowego, wspinaczkowego, rowerowego czy rolkowego, na początek warto wykonywać trening angażujący wszystkie partie ciała, nie tylko te najmocniej obciążane podczas danej dyscypliny. Warto wspomnieć, że nawet nie ruszając się z domu możemy pracować nad sylwetką. Do wykonania podstawowych ćwiczeń, jak przysiady, wykroki, pompki czy niezbędny stretching ciała, nie potrzebujemy nic poza pozytywnym nastawieniem, wiedzą na temat techniki i kawałkiem podłogi. Przypominam też, że aktywność fizyczna ma być przyjemnością i naszym antystresowym sposobem, a nie przykrym obowiązkiem. Ogrom dostępnych dyscyplin daje możliwość wybrania tej najlepszej formy dla siebie.

SEN

Ogromną rolę w naszym życiu odgrywa sen. W ciągu tych kilku godzin organizm odnawia i regeneruje to, czym został obciążony w ciągu dnia. Niezliczona ilość procesów naprawczych, zwiększone wydzielanie niektórych hormonów i wiele innych, powoduje, że sen jest fundamentem pracy nad sylwetką, tuż obok prawidłowej diety i regularnego treningu. Książkowa ilość snu to przedział 7-9 godzin, jednak każdy człowiek jest inny. Słuchaj swojego organizmu – sam doskonale powie Ci ile snu potrzebuje. Stresująca praca, nieregularny sen oraz intensywny styl życia to prosta droga do mniej wydajnego funkcjonowania oraz niezliczonej ilości infekcji, szczególnie w okresie zimowo-wiosennym. Skutki niewyspania to między innymi gorsza praca mózgu, spowolniona reakcja, osłabiona odporność, a także zwiększone ryzyko nadwagi i otyłości. Postaraj się w tym trudnym dla organizmu okresie kłaść się i budzić w podobnych godzinach. Jeśli odczuwasz zmęczenie w ciągu dnia, pozwól sobie na drzemki, jednak pilnuj, aby nie trwały zbyt długo.

CIAŁO

Wiosna to czas zabiegów dla naszego ciała, od peelingów, depilacji aż po manicure i pedicure. Między wizytą u kosmetyczki a fryzjerem znajdź czas na masaż. Nie tylko zregeneruje ciało, ale i zmęczony umysł. Taka forma relaksu pomaga kształtować ciało, wspomaga procesy naprawcze, jest świetnym dodatkiem w trakcie gubienia dodatkowych kilogramów. Dotlenia mięśnie, poprawia krążenie, a także pomaga odprowadzić nagromadzone toksyny z komórek. Masaż stymuluje tkankę łączną, wpływając na napięcie oraz jędrność skóry (za sprawą działania na elastynę i kolagen). Zmniejsza efekt pomarańczowej skórki oraz pomaga w usuwaniu obrzęków. Poza profesjonalnym masażem zachęcam do wykonywania automasażu, który daje równie dobre i korzystne efekty.

POZYTYWNE MYŚLENIE

Zima potrafi przytłoczyć, wyjątkowo często w tym czasie zajadamy stres słodyczami oraz niezdrowymi przekąskami, a regularny wysiłek zamieniamy na ciepły koc. Wraz z nadchodzącą wiosną wprowadź zmiany w swoim myśleniu, dobre nastawienie to połowa sukcesu. Zrezygnuj z używek, nałogu, nie mów, że nie dasz rady, że masz dość, Twój organizm jest odpowiedzią na Twoje myślenie. Ustal swój cel, ułóż plan działania i zacznij. Zdrowsza dieta, sen i regularna aktywność pozwolą Ci odnaleźć nieodkryte złoża energii, łatwiej radzić sobie ze stresem oraz codziennymi obowiązkami. Świetna figura i zdrowie będą tylko rewelacyjnym efektem ubocznym.

Małgorzata Gac – fizjoterapeuta