Dietetyka jest obecnie jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin nauki. Dopiero co rozpoczęty rok 2016 już zaowocował opublikowaniem przez polski Instytut Żywności i Żywienia nowej wersji piramidy żywienia. Uściślając – Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – bo taką nazwę przybrała unowocześniona forma wizualizacji zaleceń zdrowego trybu życia.

Proponowana nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej znacząco różni się od swojej poprzedniczki, opublikowanej w 2009 roku. Została ona opracowana na podstawie najnowszych rekomendacji WHO: „mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika”.

Pierwszą, najbardziej zauważalną zmianą jest awans pozycji warzyw i owoców. Umiejscowione w podstawie piramidy powinny stanowić główny składnik naszej codziennej diety. Warzywa i owoce powinny zajmować na naszym talerzu przynajmniej połowę miejsca. Dostarczają one nie tylko wielu witamin czy błonnika, ale także antyoksydantów, które walcząc z wolnymi rodnikami zmniejszają zachorowalność i umieralność z powodu wielu chorób, oczyszczają organizm z toksyn, a także zapewniają promienisty i młody wygląd naszej cery. Ważne jest jednak, aby pamiętać o odpowiednich proporcjach – ¾ powinny stanowić warzywa, owoce natomiast, ze względu na sporą zawartość cukru, ¼.

Przeniesienie warzyw i owoców na pierwsze piętro piramidy żywienia poskutkowało „wypchnięciem”, znajdujących się do tej pory u podstawy, produktów zbożowych na wyższą pozycję. Wśród rekomendowanych wyborów źródła węglowodanów w naszej diecie znalazły się kasze, płatki owsiane, a także pełnoziarnisty makaron, pieczywo czy brązowy ryż.

Znajdujące się na piątym piętrze piramidy mięso wedle rekomendacji IŻŻ powinno być spożywane z umiarem – do 0,5 kg na tydzień. Szczególnie ograniczyć należy mięso czerwone, którego rakotwórcze działanie na nasz organizm zostało udowodnione. Mięso należy jak najczęściej zastępować rybami, roślinami strączkowymi czy jajami.

Swoje miejsce w nowej piramidzie żywienia znalazły także nieuwzględniane do tej pory zioła. Rekomenduje się stosowanie ich zamiennie w stosunku do soli, która jest jednym z największych prowodyrów nadciśnienia tętniczego. Zioła nie tylko poprawiają smak potraw, ale także wykazują wiele prozdrowotnych właściwości dla naszego organizmu – przeciwdziałają depresji, obniżają ciśnienie krwi czy wzmacniają włosy.

W nowej piramidzie żywienia zwrócono także uwagę na znaczenie orzechów, umieszczając je na samej górze, jako dodatek do posiłku czy szybką zdrową przekąskę. Orzechy są nieocenione jako źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, wspomagających nasz układ odpornościowy, nerwowy,
a także dbających o prawidłowy rozwój i funkcjonowanie mózgu.

Ostatnią, cieszącą nas – Fundację TRENUJĘ-POMAGAM – zmianą jest włączenie do piramidy żywienia, a właściwie jak wspomniałam na początku artykułu Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, ruchu. Rekomenduje się codzienną aktywność fizyczną, głównie typu cardio, trwającą przynajmniej 30 min. Jak dowiedziono, aktywność fizyczna nie tylko wspomaga naszą sprawność, ale także poprawia humor, przeciwdziałając coraz częstszej wśród społeczeństwa depresji.

Warto więc zastosować się do rekomendacji Instytutu Żywności Żywienia i udać się na trening z naszą Fundacją. Nie tylko zrealizujecie podwalinę najnowszej piramidy żywienia, ale także spełnicie dobry uczynek, pomagając innym. ☺

poplynzwisla.com