Jednym z najważniejszych aspektów każdej aktywności fizycznej jest regeneracja potreningowa.

Wielu miłośników sportów nie daje możliwości swojemu organizmowi na odpoczynek, a tym samym na odzyskanie pełni sił. Niestety najczęściej skutkuje to efektem odwrotnym do zamierzonego – przetrenowanie, słabsze wyniki, wypalenie oraz coraz częściej kontuzja.

Czym właściwie jest regeneracja?

Nasze mięśnie potrzebują od 24 do 48 godzin na pełną regenerację po intensywnym wysiłku. Jest to czas na naprawę mikrouszkodzeń powstałych podczas treningu, a także przyzwyczajenie organizmu do stresu wywołanego przez wysiłek fizyczny.

Odnowa w pięciu punktach:
Punktem pierwszym jest SEN – czas, w którym ciało dąży do jak największej ilości napraw tego, co udało się „zepsuć” w ciągu dnia. Przeciętnie potrzebujemy 6-8 godzin snu dziennie. Jednak, kiedy zaczynamy trenować intensywniej nasze zapotrzebowanie na sen automatycznie zwiększa się.

Drugi punkt to ROZCIĄGANIE – 10-15 minut po treningu poświęcone na prawidłowy stretching pozwoli na obniżenie ryzyka kontuzji oraz zmniejszy sztywność mięśni, a przy okazji da możliwość wyciszenia organizmu.

Trzeci punkt to połączenie przyjemnego z pożytecznym, czyli MASAŻ REGENERACYJNY – usunie zbędne produkty przemiany materii, dotleni komórki, rozluźni i odpręży.

Czwarty punkt – SAUNA FIŃSKA (SUCHA). Zabieg ten warto potraktować jako odprężający i jednocześnie hartujący organizm. Korzystaj z niego 12 razy w tygodniu, kilka/kilkanaście godzin po treningu, a najlepiej w dni „nietreningowe”. Długość pobytu w saunie zależy od indywidualnej potrzeby, aczkolwiek jednorazowo nie powinna przekraczać 12 minut. Pamiętajmy, że jest to dosyć obciążający bodziec dla organizmu (obniżona reakcja, pozabiegowy
efekt osłabienia itp.). Jeśli nie przepadamy za siedzeniem w saunie to być może zainteresuje nas KONTRASTOWA TERAPIA WODNA, czyli nic innego jak zastosowanie naprzemiennie ciepłej i zimnej wody – przynosi to natychmiastową ulgę przepracowanym mięśniom.

Ostatni piąty punkt – ODŻYWIANIE/SUPLEMENTCJA. Warto pamiętać o prawidłowym nawadnianiu organizmu zarówno w trakcie, jak i po treningu. Zwracaj rówież uwagę, czy dostarczasz wystarczającej ilości witamin oraz niezbędnych makro i mikroskładników dla właściwego funkcjonowania organizmu. Odpowiednio dobrana dieta dla osób czynnie uprawiających sport pozwoli na szybsze osiąganie zamierzonych celów przy dobrym samopoczuciu i większej chęci do działania. Podsumowując: pamiętaj, że regeneracja pozwoli na lepsze rezultaty twojego treningu, dlatego potraktuj ją jako niezbędny element w drodze do osiągnięcia wyznaczonego celu.